zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

57 procent van de managers demotiveert en dat kost bakken met geld.

Door: Wout Plevier,   30-10-2014,   17:09 uur
 

Wereldwijd zorgen 50 procent en in Europa 57 procent van de managers voor een demotiverend werkklimaat. Op korte termijn kan dit even werken maar op lange termijn heeft dit een negatief effect op de prestaties van alle werknemers. Dit leidt er toe dat de bedrijfsresultaten achter blijven. Een juiste leiderschapsstijl welke een positief werkklimaat creëert is essentieel voor uw organisatie. In dit artikel zetten we even de feiten op een rij. In het volgende artikel behandelen we de oplossingen.

57 procent van de managers genereert een demotiverend werkklimaat, dit heeft een negatief effect op de prestatie van alle werknemers. Wat er toe leidt dat de bedrijfsresultaten achter blijven. Slechts 30% weet een motiverend en excellererend werkklimaat te creëeren.



Invloed van managers op positief en winstgevend werkklimaat
Een juiste leiderschapsstijl, welke een positief werkklimaat creëert is dus essentieel voor uw organisatie. Maar welke stijl past bij uw managers en hoe kunt u ze enthousiasmeren om dit uit te dragen?

Managers hebben een grote invloed op het werkklimaat. Het werkklimaat beinvloedt de manier waarop mensen naar hun organisatie kijken. Dit geeft hen een direct gevoel over hoe het voor hen voelt om er voor te werken. Het gevoel beinvloedt voor een groot deel het denken en handelen van mensen.

Een positief werkklimaat en het gevoel daarover wordt voor 70% door managers bepaald. Enerzijds logisch, anderzijds zeer interessant. Dit komt omdat de Amygdala gelocaliseerd zit in het oudste brein: het reptielenbrein. Dit brein overruled vaak het jongere brein waar de ratio gevestigd is. Het is voor een manager belangrijk om naast prestatiemanagement ook aan gevoelsmanagement te doen. Als u dit als manager weet te managen, dan kunnen prestaties tot wel 30% verbeteren.

Hoe werkt het?
Managers hebben dus een grote invloed en dit uit zich in de manier waarop men met de medewerkers omgaat. 

Het is opvallend dat in organisaties met een demotiverend klimaat (en waar slechtere resultaten worden behaald dan ze zouden kunnen), dat het overgrote deel van de managers een management stijl heeft die berust op maatgeven en dwingen op prestaties, resultaten en gedrag. Deze aanpak richt zich enkel op de kortetermijnsuccessen. Veelal gestuurd door druk van aandeelhouders en directieleden.

In de organisaties waar een positief werkklimaat heerst (en waar men goede performance en resultaten levert), hanteert men een duidelijken en gezonde filosofie en stuurt men mensen aan door ze te coachen, een wederkerige relatie op te bouwen en onderling participeren en verbinden te stimuleren. Mijn geloof is ook dat geen enkel mens het fijn vindt om gedwongen te worden, tenzij de situatie dit echt vereist in het belang van individu en omgeving. Bv er breekt een brand uit in het gebouw. Het is dan handig als men instrueert en zorgt dat iedereen zo snel mogelijk het gebouw uit is.

Wat is de trend nu in Europa (en in de EMEA= Europa, Midden-Oosten en Afrika)? 
Men hanteert hier voor 57% een demotiverende managementstijl, 14% is meer neutraal en respectievelijk 30% heeft een managementstijl die energie geeft en uitnodigt tot leveren van outstanding prestaties.

Slechts 18,2% van de leiders heeft een duidelijke visie/ strategie en koers. 91% van de managers stoeit met het omzetten in operationeel beleid, 74% van de medewerkers in Nederland is op dit moment in meer of mindere mate minder gemotiveerd om het beste van zichzelf te laten zien. Het langer ziekteverzuim is dit jaar met 2 dagen gestegen van 26-28 dagen. Er is factor 9 meer stress aanwezig t.o.v. 2009.

En u als manager kan hier een grote rol van betekenis in spelen. Hoe? Door een gezonde filosofie te hanteren die gebaseerd is op performance verbetering vanuit een growth mindset. Een positief werkklimaat creeeren door uw stijl van leidinggeven te herzien (of voort te zetten) op relationeel, coachend, verbindend en participerend leiderschap.

Daar ligt vaak een uitdaging. Want wat als uw organisatie enkel stuurt op resultaten en prestaties? Dat maakt het toch moeilijker?

Dan is dat een gegeven maar u kunt beginnen met uw team de gezonde filosofie, een verandering in mindset te geven die werkelijk inspireert. Door gericht te coachen op omgang met dit soort moeilijke situaties en te laten zien hoe je door verandering van perceptie echt al een heel stuk kunt komen. Men heeft daarin ook echt een keuze: blijven zitten en doorgaan waar u mee bezig was, blijven zitten en zelf actief werken aan een positief werkklimaat en daar met uw team stappen in nemen of weggaan omdat de cultuur niet bij uw persoonlijke waarden past.. Mijn visie is wel: beslis! Commiteer uw aan de beslissing en de daaruit volgende consequenties. Het is altijd oorzaak - gevolg.  

Wat levert een positief werkklimaat op?
In de organisaties waar men deze stap weet te zetten heeft men: minder personeelsverloop, minder ziekteverzuim,, veel meer omzet, hoeft men substantieel minder kosten te maken om de schade van een negatief werkklimaat te repareren (inschatting in de telefomsector ligt op 2,4 mld!), de extra winst is substantieel hoger. En uw gevoel en het gevoel van uw personeel groeit elke dag. Waardoor men trots is op de organisatie en zich intrinsiek verbind aan het leveren van de beste prestatie voor zichzelf, het team en de organisatie. En wie wil dit nu niet? 

Resume en uitnodiging
Wees vrij uw gedachten en eigen situatie te beschrijven. Ik nodig u daarvoor van harte uit. Deze inzichten zijn gebaseerd op een compilage uit recente onderzoeken van Yacht, Arbonet, de Hay Group, boeken als Drive, Verbindend Leiderschap, Spiral Dynamics en Personeel en Organisatie 2014.

Vervolg
In het volgende artikel geef ik enkele oplossingen om dit in te zetten en geef ik u inzicht hoe u uw team kan empoweren, welke voorwaarden daarvoor nodig zijn en hoe u anders kunt belonen dan door middel van de stok en de wortel.

Enjoy en leef met enthousiasme en plezier.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10